Følgerstrøm for verdens ledere under koronakrisen

Verdensbefolkningen søker råd og verdenslederne får flere følgere. Det viser den nyeste analysen i BCWs  Twiplomacy-serie, «World leaders on Facebook».

Følgerne strømmer til

Bare i løpet av mars har sidene som inngår i rangeringen fått 13 millioner nye likes. Dette er en økning på 3,7 prosent, nesten halvparten av den sammenlagte økningen de siste 12 månedene før krisen inntraff. Både Italias statsminister og ledere i Østerrike, Estland og Italia har mer enn doblet antall følgere gjennom mars 2020.

Folket søker informasjon

BCWs Chief Innvation Officer, Chad Latz, peker på en viktig sammenheng mellom befolkningens behov og den raske veksten:

Verdensledernes store økninger i følgertall på Facebook er et logisk resultat av to primære drivere. For det første søker befolkningen sikre svar på utfordringer rundt koronaviruset, og hvordan landet og myndigheter vil forholde seg til pandemien. For det viser studier at vi bruker mer tid online. Enkelte studier har vist at vi har økt vår tid på nett med hele 36% generelt og mer enn 20% på Facebook.

BCWs Chief Innvation Officer, Chad Latz,

Stor forskjell på følgertall og faktiske visninger

For å forutse hvor mange ekte visninger en influenser får per publisering, inkluderer undersøkelsen i år for første gang «true reach per post, og ikke bare antall følgere. På toppen av følgerantall troner Indias statsminister Narenda Modi, med hele 44,7 millioner følgere. Når vi ser nærmere på «true reach per post» ser vi at han når i snitt 1,7 av dem. Donald Trump, som ligger på en andreplass med sine 26 millioner følgere, når 877 000 av dem med sitt innhold, kun 3,3 prosent.  Likevel dominerer Donald Trump om vi ser på interaksjoner. Med 309 millioner kommentarer, likes og delinger på sin Facebook-side de siste 12 månedene.

Bent Høie utmerker seg

Også det norske folk engasjerer seg på sosiale medier i krisetider. I Norge har spesielt helseminister Bent Høie utmerket seg. Hans tale til russen ble delt over 8000 ganger og fikk 30 000 reaksjoner. I følge tall fra Høyre nådde innlegget ut til over en million mennesker organisk.

Ledere over hele verden på Facebook:

  • Ghanas president Nana Akufo-Addo er med sine 1,6 millioner følgere den mest populære lederen sør før Sahara, like fremfor Rwandas Paul Kagame. Etiopias statsminister Abiy Ahmed Ali has likevel kommet seg inn på topp 10-listen med sine 735 000 følgere. Han har også den beste sanne rekkevidden og når frem til 35 prosent av sine Facebook-følgere.
  • Jordans dronning Rania har toppet listen som den mest populære lederen i Midtøsten og Nord-Afrika i flere år. Dette på tross av at hun har mistet flere følgere det siste året. Hun har dobbelt så mange følgere som Egypts president Abdel Fattah el-Sisi som har 7,6 millioner følgere. Et stykke bak finner vi også Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, visepresident og statsminister i de Forente Arabiske Emirater med 3,8 millioner følgere.
  • Brasils president Jair Bolsonaro er den desidert mest populære lederen i Sør-Amerika på Facebook, med mer enn 10 millioner flere følgere enn Mexicos president Andres Manuel Lopez Obrador som har 6,4 millioner. Nayib Bukele, El Salvadors ferske president, har fløyet inn på en tredjeplass med 2,2 millioner følgere og en vekstrate på 46 prosent.
  • 1. mars 2020 var Frankrikes president Emmanuel Macron den mest like EU-lederen med 2,5 millioner flere likes enn Italias utenriksminister Luigi Di Maio og Romanias president Klaus Iohannis med 2,2 og 1,8 millioner følgere. Likevel har Italias president Guiseppe Conte nytt en sterk vekst på 26 prosent de siste 12 månedene og er på vei til å bli den mest fulgte lederen i EU.
  • For første gang har det russiske utenriksdepartementet toppet listen for mest aktive verdensledere med mer enn 27 innlegg hver dag de siste 12 månedene. Myndighetene i Usbekistan og Botswana tar andre og tredjeplass med mer enn 20 innlegg daglig.
  • I Norge har spesielt helseminister Bent Høie utmerket seg. Hans tale til russen ble delt over 8000 ganger og fikk 30 000 reaksjoner. I følge tall fra Høyre nådde innlegget organisk ut til over en million mennesker.

Om studien

World Leaders on Facebook er BCWs siste tilskudd i undersøkelser om hvordan verdensledere, myndigheter og internasjonale organisasjoner kommuniserer på sosiale medier. Forskningen bygger på BCWs mye omtalte Twiplomacy-studie som nå er inne i sitt åttende år. I 2016 ble studien utvidet til å også inkludere alle viktige SoMe-plattformer og økt BCWs digitale omdømme verden over. For mer informasjon, besøk www.twiplomacy.com.

Cookie Settings