Tidstaxi

Å velge riktig utdanning kan virke overveldende for unge mennesker, og mulighetene er uendelige. For å hjelpe målgruppen med å velge riktig, bygget vi en digital utdanningstest – i form av en tidsmaskin for Universitetet i Sørøst-Norge.

Bilde av hånd som holder mobiltelefon med utdanningstesten

Innsikt: Hva fant vi ut?

I forbindelse med rekrutteringskampanjen for USN utarbeidet BCW i 2018 en gjennomgående målgruppehåndbok. Vi kombinerte kvalitative og kvantitative metoder fra både interne og eksterne kilder for å kartlegge de viktigste driverne og barrierene for potensielle studiesøkere, og fordypet oss i hvilke faktorer som er viktige for dem når de velger utdanning.

Idékraft: Hva gjorde vi?

Basert på funnene i målgruppehåndboken utarbeidet vi Tidstaxi – en utdanningstest i form av en tidsreise. I den lettbeinte testen kan målgruppen ved å svare på enkle spørsmål om seg selv, og ved å velge hvilke egenskaper som passer dem best, få tips til hvilke utdanninger som kan passe for dem. De blir tildelt en egen karakter, og får skreddersydde tekster som forklarer hvorfor akkurat den studieretningen kan passe akkurat dem.

Innflytelse: Hva førte det til?

Utdanningstesten ble gjennomført over 6 000 ganger på under en måned, og førte i samme periode til omtrent 400 linkeklikk ut til studiesøkesiden. Det var til og med flere enn 20 personer som klikket direkte fra testen på «Søk nå»-knappen som fører dem videre til samordna opptak. Utdanningstesten er et element i rekrutteringskampanjen, og vil fortsette gå å helt til søknadsfristen er ute. I tillegg til å være et humoristisk verktøy som gjør det lettere å navigere i USNs studietilbud, fungerer det som en fin inngang for studentambassadører og talspersoner som presenterer USN for potensielle studenter.

Burson Cohn & Wolfe har gjort design og konsept.
Illustrasjoner av Julie Aida og utvikling av Værsågod.

Ta utdanningstesten:
utdanningstest.usn.no

Cookie Settings